#BeaProudMarketLeader
do, 06/03/2021

Wat is de impact van Covid op de consumptiegewoonten van de Belgen?

Als marktleider voor consumentenkredieten in België en Luxemburg houdt AlphaCredit de vinger aan de pols van wat er leeft in de markt. Zo blijven we helemaal op de hoogte om onze klanten en partners het beste te informeren en competitieve producten en diensten aan te bieden, aangepast aan hun noden. 

Daarom delen we graag de “highlights” van een studie (1) die uitgevoerd werd door onze groep BNP Paribas Personal Finance over de consumptiegewoonten van de Belgen, voor en na de Coronacrisis. Hieronder volgen de grote tendensen van de impact van Covid op ons (digitaal) consumptiegedrag en onze manier van leven. 

Online shoppen, het nieuwe normaal? 

De Belgen kochten al af en toe of regelmatig online voor de crisis. Maar door de crisis, met gesloten winkels en soms lange wachtrijen, is de consument zich nog meer op het internet gaan richten. 66% van de bevolking kocht het laatste jaar minstens 1 keer per maand iets online,  

En blijven de Belgen online shoppen na de crisis? Het antwoord hierop is duidelijk : e-shoppen is een blijver! Bijna alle kopersprofielen zijn helemaal voor het idee gewonnen. Bijna 30% geeft zelfs aan dat ze ook na de crisis nog vaker online zullen shoppen. Hoe meer ze al online shopten, hoe groter de intentie om dit na de crisis te blijven doen.

Wat met sociale netwerken?

Stel jezelf eens de vraag, gebruik ik Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram.. meer dan voor 13 maart 2020? Bij meer dan de helft van de ondervraagden is het antwoord volmondig ‘JA’.  Vooral WhatsApp en Instagram kennen een sterke stijging. Facebook en Messenger trekken samen nog altijd de kop van het peloton. Bij de leeftijdsgroep tussen 16 en 24 jaar zijn Instagram en Facebook de meest populaire apps en ook TikTok is onmisbaar geworden.
 
Online ...online? Online!

Telewerk, online doktersconsultaties en een cursus volgen: deze drie online activiteiten waren niet nieuw voor Covid. Tijdens deze periode werden ze een noodzaak, zelfs een verplichting in onze Corona ‘way of life’. Maar bekijk het van de positieve kant, het heeft ook voordelen. Zeker telewerk weten we te appreciëren en dat willen we absoluut verder zetten na de crisis, zo blijkt. 

En al voelden online doktersconsultaties nog een beetje onwennig in het begin, we sparen veel tijd,  geen rit naar het ziekenhuis, geen parkeerplaats zoeken, en dan die overvolle wachtzaal. 
In onze vrije tijd hebben we massaal gerekend op video-on-demand voor de nieuwste films en series. Fijn bingewatchen met een glaasje en een hapje!

Hebben al die online activiteiten potentieel voor de toekomst? Ja hoor, we kunnen niet meer zonder! Zelfs mensen die nog nooit veel zaken online hadden gedaan, zijn enthousiast. De voordelen wegen duidelijk op tegen de nadelen!

Nieuw consumptiegedrag 

Leuk dat je niet zelf naar de supermarkt moet voor je boodschappen, dat een (warme) maaltijd zo maar aan je deur wordt geleverd of je ‘clickt & collect’. Ook al werden deze services vóór de coronacrisis gebruikt, maken ze meer en meer deel uit van onze vaste gewoonten. We blijven wel graag bij onze kleine lokale handelaars eten kopen en ook tweedehandsspullen aankopen tussen particulieren blijft ons bekoren.

De pandemie was (en is) een zeer speciale periode, die we hopelijk maar een keer in ons leven zullen meemaken. De crisis zorgt ervoor dat we onze consumptiegewoonten zijn gaan aanpassen. Onze boodschappen doen we meer online. We werken meer thuis en dat bevalt ons prima. Ook onze vrije tijd kunnen we ons niet meer zonder online services inbeelden. En zelfs voor alles wat met onze gezondheid te maken heeft, gaan we meer online. 

De tendens is duidelijk: meer mensen spenderen langer en meer tijd online en gebruiken meer online diensten. We zijn absoluut overtuigd van de voordelen! 
Daarom blijft AlphaCredit de tendensen mee volgen om zijn diensten verder te ontwikkelen en een betere digitale ervaring aan te bieden aan zijn klanten.
 

(1) Studie uitgevoerd in januari 2020 bij 3000 Belgen, en in september 2020 bij 1000 Belgen door Echangeur BNP Paribas Personal Finance, een studiecentrum dat consumenten-en technologische trends bestudeert om retailers te helpen innoveren voor een betere handel.