
Vooruitdenken in plaats van achter de feiten aanlopen: een goede financiering als onderdeel van een efficiënt budgetbeheer
Voor het eerst delen we de resultaten van het Observatoire de la Consommation Cetelem.
Een onderzoek om de relatie tussen Europeanen en hun consumptie beter te begrijpen, in onzekere economische tijden en met verwachtingen die volop evolueren.
Eerste opvallende vaststelling: mensen consumeren bewuster, doordachter en beheerster. Consumenten gaan strategisch te werk: ze maken keuzes, plannen vooruit en staan daar 100% achter.
Consumenten zijn op zoek naar evenwicht
Op de vraag “Koop je weinig (1) of veel (10)?” geven Europeanen een gemiddelde score van 5,3/10. Daarmee zitten ze in de middenmoot. Niet te veel, niet te weinig: ze vinden dat ze met mate consumeren en weloverwogen keuzes maken.
Dit gevoel van evenwicht uit zich ook in hoe ze hun uitgaven beheren. Acht op de tien Europeanen zijn daar tevreden over, of het nu gaat om vaste kosten, abonnementen of vrije tijd. Het bewijst dat budgetbeheer tegenwoordig een belangrijk onderdeel is van een “correct”, beheerst en bewust consumptiegedrag.
En dat is niet alleen een kwestie van noodzaak, want 83% van de Europeanen is er trots op hun budget efficiënt te beheren.
Je budget beheren, betekent niet dat je je plannen moet opbergen. Integendeel! Het is net een manier om ze beter te concretiseren.
Hoewel we vooruit willen denken, worden financieringsoplossingen – en vooral kredieten – nog al te vaak gezien als een laatste redmiddel en enkel voor uitzonderlijke situaties. Toch is het een volwaardig budgettair hulpmiddel dat - als het goed gekozen, begrepen en begeleid wordt - past in een bewust consumptiepatroon.
Met de juiste financiering kan je:
✔️ een grote uitgave over meerdere maanden spreiden
✔️ een project op het juiste moment realiseren
✔️ voorkomen dat je je spaargeld moet aanspreken
✔️ een stabiel en evenwichtig maandbudget behouden
Bij AlphaCredit willen we onze klanten ondersteunen het beste uit hun middelen te halen en hun plannen te realiseren zonder hun financiële evenwicht in gevaar te brengen. We geloven dat een weloverwogen krediet kan bijdragen aan deze nieuwe manier van consumeren: verantwoorder, realistischer... en met meer voldoening.