Be a proud market leader
vr, 12/13/2019

Cetelem nam deel aan de RetailDetail Night 2019!

Ook dit jaar trokken heel wat belangrijke spelers in de retailsector naar de ondertussen achtste editie van de RetailDetail Night. Onze collega’s en mascotte waren aanwezig, samen met Cécile Gauffriau, directrice van het innovatieplatform L'Echangeur*.

De hele dag lang namen gastsprekers het woord en deelden ze hun visie en de nieuwste ontwikkelingen in de sector. Cécile Gauffriau sprak over duurzame retail en haalde daarmee een van de recentste uitdagingen aan waar de handel in de toekomst mee wordt geconfronteerd.

Wil je graag meer weten over de uitdagingen waar retail in de toekomst mee wordt geconfronteerd?

Ontdek hieronder de visie van Marc Dedry, Retail & Brokers Partnership directeur, en Cécile Gauffriau.

Consumentenkrediet en retail. De nieuwe uitdagingen van de handel van morgen.

De sector van de consumentenkredieten staat, zowel in België als elders in de wereld, voor verschillende uitdagingen. Consumenten hebben nieuwe verwachtingen, en retailers moeten hun verkoopstrategie herzien en een nieuw evenwicht zien te vinden tussen offline en online aanbiedingen. Tussen de groeiende macht van de grote e-commercespelers en het ontstaan van nieuwe consumptiepatronen ondergaat de retailsector een echte transformatie! Dat is niet zonder gevolgen voor de spelers van het consumentenkrediet... Wat zijn de belangrijkste trends in de markt?

Twee experten van de groep BNP Paribas Fortis geven ons hun mening: Marc Dedry, directeur Retail en Brokers bij AlphaCredit, distributeur van het merk Cetelem in België, en Cécile Gauffriau, directrice van l’Echangeur BNP Paribas Personal Finance France.

In hetzelfde tempo evolueren

In België zien we twee grote trends. Ten eerste worden de winkeloppervlakken steeds kleiner en neemt het aantal medewerkers af. Ten tweede wordt de sector van de consumentenkredieten steeds meer gereguleerd. Die twee factoren hebben gevolgen voor de kredietspecialisten. Ze hebben nu immers minder tijd en personeel om in de verkooppunten financieringen te verstrekken. Bovendien maken wettelijke beperkingen de toegang tot krediet steeds complexer. Marc Dedry bevestigt dit: “Om ​​leider te blijven in onze markt, moeten we ons voortdurend aanpassen en innoveren, reactief zijn en in hetzelfde tempo evolueren als de retailsector, die in volle ontwikkeling is!”

Digitale oplossingen

Het is geen geheim dat de verkoop in fysieke winkels in België daalt terwijl de e-commerce boomt. 2018 was bovendien een absoluut recordjaar voor de e-commerce in ons land: de Belgen hebben in totaal 10,67 miljard euro uitgegeven op online verkoopsites1. En de komende jaren wordt een groei met dubbele cijfers verwacht.

Voor AlphaCredit is het essentieel om zijn partners en klanten een naadloos en snel traject aan te bieden en nieuwe, innovatieve diensten te ontwikkelen. Het doel: het leven van verkopers en klanten op het verkooppunt vergemakkelijken.

“We bieden al elektronische handtekeningen aan via een sms-code die naar de smartphone van de eindklant wordt gestuurd,” verduidelijkt Marc Dedry, “dat is een gekwalificeerde procedure die vandaag bij 99% van de transacties wordt gebruikt. We zijn pioniers voor dit soort oplossingen in België. “Een ander project waarmee AlphaCredit actief bezig is, is OCR, een softwaresysteem dat het elektronisch beheer van documenten optimaliseert door ze te dematerialiseren.”

“We houden het momentum vast,” zegt Marc. “We onderzoeken momenteel de mogelijkheid om in de webshop van onze partners een aankoop te doen en die te financieren: een echte end-to-end ervaring voor de eindklant.” In dat opzicht werkt AlphaCredit aan het hele klanttraject, van het opslaan van de winkelmand, het invoeren van de gegevens, de kredietaanvraag en de goedkeuring tot de afronding. Dat gebeurt via de app itsme, of via een systeem van ondertekening met gezichtsherkenning.

Het bedrijf werkt ook aan oplossingen voor selfservice terminals in de verkooppunten, om op een eenvoudige en flexibele manier een kredietaanvraag in te voeren en af te ronden.

Eerder huren dan kopen

In een tijd van deeleconomie en recycling lijkt kopen steeds meer achterhaald. Een trend die ook bevestigd wordt: gebruikers huren steeds vaker hun apparaten (smartphones, pc, wasmachines, koelkasten enz.) dan ze te kopen. Volgens Marc “hebben bedrijven als Samsung en Ikea dit goed begrepen. En voor AlphaCredit is dit een nieuw businessmodel, een nieuwe markt die openligt!”

We hebben het geluk over een levend atelier te beschikken in de groep BNP Paribas Personal Finance: l’Echangeur. Dit technologische innovatiecentrum is een dagelijkse bron van inspiratie. Het biedt ons visies op de toekomst en een zeer belangrijke benchmark voor de retailsector. Dankzij Access Panel-studies ontcijfert het team van l’Echangeur de nieuwe trends. Voor onze distributiepartners is een goede kennis van hun klanten een groot voordeel en voor ons is het een wapen om iemand te overtuigen.”

L’Echangeur BNP Paribas Personal Finance, een 360°-visie

De missie van L’Echangeur BNP Paribas Personal Finance is het analyseren van en anticiperen op de toekomst van de handel. Sinds 1997 vormt dit initiatief de kern van de distributiesector. Het wil de wereld van de handel en zijn uitdagingen doorgronden, om diensten aan te bieden die aansluiten bij de verwachtingen van zijn klanten, partners en medewerkers. L’Echangeur biedt stof tot nadenken, doet voorstellen voor technologische innovaties en dompelt zijn klanten onder in de toekomst van de handel.

De directrice, Cécile Gauffriau, vertelt ons over de retailrevolutie die in volle gang is.

“Onze maatschappij verandert zeer snel. We kunnen niet meer blijven consumeren en handeldrijven zoals we dat vroeger deden. Onder impuls van nieuwe technologieën kondigt de revolutie van de handel de komst aan van wat l’Echangeur, de Retail Ambiant noemt. Op zoek naar integriteit en uiteindelijk meer geïntegreerd met het object van zijn consumptie, zal de rol van consument van de voorbije decennia de rol van integrator van de volgende decennia worden met een sterkere focus op de consumptie die bij hem past. Het gaat om een fundamentele transformatie. Goed en duurzaam samenleven is prioritair geworden. Om deze wereldwijde uitdaging aan te pakken moeten we bestaande modellen ontmantelen en heruitvinden.

Het tij is gekeerd en de grote namen en merken die in de toekomst zullen overleven, zijn zij die voortdurend met hun klanten een gesprek aangaan en hen op een menselijke, duidelijke, authentieke en creatieve manier benaderen. De fysieke winkel zal een grote troef zijn in het kader van een digitaal verworven klanttraject. Dit beperkt ook de risico’s op desintermediatie door de nieuwkomers: GAFA, BATX, NATU enz.).

Er zijn veel opties beschikbaar voor de retailsector en de bedrijven moeten hun model herzien door alle stakeholders te betrekken en hun klanten als businesspartners te beschouwen. Door het maatschappelijk middenveld nauw te betrekken bij het ontwerp van ethische en verantwoorde producten, heeft een merk als C’est Qui le Patron (Wie is de baas?), dat in Frankrijk werd gelanceerd en naar België werd geëxporteerd, dit goed begrepen. De echte revolutie is een fundamentele revolutie: het gaat niet langer enkel om winst, maar ook om de zin van de handel en zijn roeping in onze maatschappij.”

AlphaCredit is een van de dochterondernemingen waarmee we het meest samenwerken. We helpen hen om de financiële wereld in samenhang met die van de retail te begrijpen. Ze hebben snel de vruchten van onze samenwerking geplukt. Bovendien hebben we samen een Access-panel opgezet dat meer dan 3.000 Belgen heeft gevraagd naar hun financiële gewoonten en hun ervaring met distributie. Door levensstijlen en klantprofielen te bepalen, dragen we bij aan de marketing, strategische positionering en handelsrelatie.”

 

* L’Echangeur is het platform voor technologische innovatie van BNP Paribas Personal Finance. De missie van het platform is om de toekomst van de handel te analyseren en te voorspellen.

Source

1 BeCommerce Market Monitor