Mobiliteit
ma, 11/06/2023

De rol van de auto in de mobiliteit van de Belgen in 2023

In 2023 zullen de Belgen nog steeds regelmatig hun auto gebruiken in hun dageliks leven. Zachte mobiliteit wint echter terrein, vooral in steden. Focus op de rol van de auto in mobiliteit in België.

Hoe Belgen hun auto gebruiken

In België blijft het autogebruik hoog, over het algemeen zelfs iets hoger dan op Europees niveau.

We gebruiken de auto bij voorkeur voor privé- en vrijetijdsdoeleinden (winkelen, sport, enz.): 9 van de 10 Belgen zeggen de auto "meestal" of "regelmatig" voor dit doel te gebruiken. 5 van de 10 gebruiken de auto uitsluitend hiervoor.

Er zijn natuurlijk ook de vakantiereizen en weekenduitstapjes, waarvoor bijna 8 van de 10 Belgen de auto kiezen. Terwijl 47% alleen op vakantie de auto gebruikt, reist 19% met vliegtuig of boot en 27% per trein of bus.

En hoe zit het met het dagelijkse woon-werkverkeer?

De auto is nog steeds de meest gebruikte vorm van transport voor 75% van de Belgen, maar er worden alternatieven gebruikt. Terwijl 47% van de Belgen systematisch met de auto naar het werk rijdt, carpoolt 9% en maakt 44% regelmatig gebruik van zachte mobiliteit en openbaar vervoer.

Geografisch gemengd gebruik van de auto

Belgen rijden gemiddeld 13.350 km per jaar, wat iets meer is dan het Europese gemiddelde van 13.150 km.

In België is, net als in de rest van Europa, de aard van de gebruikte wegen bepalend voor het vervoermiddel. Europeanen hebben de neiging om voertuigen zowel in de stad als op het platteland te gebruiken, terwijl auto's in de rest van de wereld vooral in steden worden gebruikt.

“Kleinere" landen zoals België en Nederland geven de voorkeur aan dit gemengde gebruik, omdat het grondgebied hiermee sneller doorkruist kan worden.

Zachte mobiliteit wint terrein

Het is niet omdat de Belgen zo afhankelijk zijn van hun auto dat ze geen goed gebruik maken van alternatieve vormen van mobiliteit.

Bijna de helft van onze bevolking kiest naast de auto ook voor zachte mobiliteit, openbaar vervoer en de trein.

Maar achter deze algemene resultaten schuilt een duidelijke kloof tussen stad en platteland. Voor wie op het platteland woont, wordt het dagelijks gebruik van de auto in 56% van de gevallen als essentieel beschouwd. In de steden is dat slechts 35%.

Omgekeerd kiest meer dan de helft van de stedelingen regelmatig voor zachte mobiliteit, terwijl slechts 35% van de plattelandsbewoners dat doet.

Dit verschil kan ongetwijfeld worden toegeschreven aan de verschillen in openbaar of gedeeld vervoer, afhankelijk van waar mensen wonen en de afstanden die ze dagelijks moeten afleggen.

We kunnen dus besluiten dat de auto nog steeds een dominante rol speelt in het leven van de Belgen, maar dat het gebruik ervan steeds meer wordt aangevuld door andere mobiliteitsoplossingen.

Lees ook: Gemengde mobiliteit in België: realiteit of utopie?

Bron: L’Observatoire de l’Automobile 2023, “Autorijden, tot elke prijs?”, uitgewerkt door BNP Paribas Groep.