Expertise
vr, 09/10/2021

De Belgen en hun auto: heeft de pandemie hun aankoopgedrag veranderd?

In het algemeen heeft de pandemie een impact gehad op het dagelijks aankoopgedrag van de Belgen. De automobielsector ontkomt er niet aan.

Koopt de Belg zijn auto zoals voor de gezondheidscrisis? Is online een auto kopen, net als andere vormen van winkelen, ook zo populair geworden? Is het idee om je auto onder te verhuren in opkomst? … Zoveel interessante vragen die een antwoord vereisen.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen met betrekking tot de Belgen en hun auto die aan het licht zijn gekomen in het kader van de studie van onze BNPP Personal Finance-groep (1) over de consumptiegewoonten van de Belgen, voor en na de coronacrisis.

Online winkelen en de auto: wat een evolutie! 

Een nieuwe auto kopen heeft grote financiële gevolgen. Dit is geen beslissing die lichtvaardig moet worden genomen. Belangrijke criteria blijven het fysiek zien van uw toekomstige voertuig en het inwinnen van advies.

Tegen alle verwachtingen in zegt toch 36% van de Belgen bereid te zijn om online een auto te kopen. Een stijging van 13% ten opzichte van de pre-Covid periode. Concreet zou meer dan een derde van de Belgen ermee instemmen om hun auto via internet te kopen (meestal een nieuwe auto), zonder deze te hebben gezien of getest. 

Uw voertuig onderverhuren: een concept om over na te denken?

Uw auto onderverhuren is een manier om uw kosten te verminderen. Maar het is ook duidelijk een nieuwe consumptiewijze, zoals de platforms voor het verhandelen of uitlenen van goederen die steeds meer in opkomst zijn.

30% van de Belgen met een wagen zegt bereid te zijn om enkele dagen per maand hun auto te verhuren, als de transactie wordt uitgevoerd door een professional, zoals een autodealer die voor alles zorgt. Voor 39% daarentegen is het antwoord categorisch "nee" en de overige 31% aarzelt ... Dus ja, het concept moet worden onderzocht!

Een evolutie om in het oog te houden… 

Het aankoopgedrag van de Belgen is veranderd wegens de pandemie. Daarom blijft AlphaCredit de marktontwikkelingen volgen om onze klanten en partners beter te informeren en concurrerende producten en diensten aan te bieden, aangepast aan hun huidige en toekomstige behoeften.

 
(1) Onderzoek van L'Echangeur BNP Paribas Personal Finance bij 4000 individuen van 18 jaar en ouder die representatief zijn voor de Belgische bevolking: 3000 deelnemers in januari 2020 en 1000 in september 2020 (online enquête door Kantar). L'Echangeur analyseert en voorspelt de toekomst op het vlak van handel en consumptie en begeleidt zo merken en organisaties bij hun transformatie.