#BeaProudMarketLeader
di, 09/28/2021

Circulaire economie: modeverschijnsel of echte consumptietrend?

'Ontginnen, produceren, consumeren, weggooien': het traditionele economische model heeft zijn beperkingen aangetoond en maakt plaats voor een duurzamer model dat steeds meer consumenten begint aan te trekken, de circulaire economie.

Deze positievere en meer verantwoorde consumptie pleit voor een duurzame productie van goederen en diensten, terwijl het gebruik en de verspilling van hulpbronnen en de productie van afval worden beperkt.

Hoewel deze overgang naar een duurzamere economie steeds meer mensen aanspreekt, verschilt het enthousiasme toch al naargelang het gezinsinkomen en de generaties.

Minder consumeren om de planeet te beschermen: 22% van de Belgen lijkt hiermee akkoord te gaan. Maar hoe komt dat nu concreet tot uiting in de dagelijkse consumptiegewoonten?

Sommigen verbinden zich er echt toe om dagelijks verantwoord en duurzaam te consumeren. Eerbied voor het milieu is het belangrijkste keuzecriterium in hun aankoopbeslissingen (nog voor de prijs, de gebruiksvriendelijkheid enz.). Ze geven zonder aarzelen de voorkeur aan bepaalde duurdere 'eco friendly' producten van betere kwaliteit voor hun gezondheid en met een minder grote impact op het milieu.

Huren in plaats van kopen lijkt 26% van de Belgen aan te trekken. Zij zien in deze praktijk een manier om hun koolstofvoetafdruk te beperken. Leasingdiensten voor hun wagen of andere belangrijke goederen zijn een oplossing die potentieel heeft bij consumentengroepen.

Naast de milieugevoeligheden wordt de circulaire economie beschouwd als een manier om te sparen en zo het hoofd te bieden aan de problemen van elke dag. In de praktijk maken de aankoop van voedingsproducten bij lokale producenten, de aan- of verkoop van tweedehandsproducten bij particulieren of het gebruik van hersteldiensten deel uit van hun consumptiegewoonten.

Of het nu uit persoonlijke overtuiging, een doordachte keuze of door budgettaire beperkingen is, circulaire economie trekt steeds meer consumenten aan.
Net als particulieren slaan bedrijven meer en meer deze weg in met de integratie van duurzaamheidswaarden en kringloopeconomie om nieuwe producten en diensten aan te bieden.  Daarom staat AlphaCredit, als verantwoordelijke speler, ten dienste van zijn klanten en partners om de toegang tot een meer verantwoorde en duurzame consumptie te bevorderen. Een verbintenis die ons bijzonder nauw aan het hart ligt en die in het manifest van onze BNP Paribas groep staat, dat we ten volle ondersteunen!

Bron: onderzoek van l’Echangeur BNP Paribas Personal Finance